28 دسامبر 2021 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Diabetes Care منتشر شده است، داشتن دیابت قبلاً شناخته شده یا تازه تشخیص داده شده با افزایش خطر زوال عقل در طی چند سال مرتبط است.

اخیرا در چند سال گذشته، تعدادی از مطالعات به رابطه ی بین دیابت، سطح قندخون و زوال عقل پرداخته اند. به طور خاص، تشخیص دیابت نوع 2 در سنین پایین تر و دیابت نوع 2 به خوبی کنترل نشده، با خطر بالاتر زوال عقل مرتبط است و نوسانات قند خون با خطر بالاتر زوال عقل در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مرتبط است. علاوه بر کنترل سطح قند خون تا حد ممکن، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد داروی دیابت نوع 2، به ویژه متفورمین، ممکن است به کاهش خطر زوال عقل کمک کند. به طور کلی اقداماتی که به افراد برای رسیدن به سبک زندگی سالم کمک می کنند نیز با خطر کمتر زوال عقل مرتبط هستند.

در مطالعه ی اخیر، محققان در کره جنوبی داده‌های مربوط به حدود 8.4 میلیون نفر از افراد 40 ساله و بالاتر را که در سال 2009 یا 2010 معاینه بهداشتی انجام داده بودند، مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان تا سال 2016، برای تشخیص زوال عقل (هر نوع زوال عقل) تحت نظارت قرار گرفتند. محققان به ویژه به این موضوع پرداختند که چگونه وضعیت دیابت و وضعیت قند خون در افراد بدون دیابت (قند خون ناشتای طبیعی یا اختلال در قند خون ناشتا) بر خطر زوال عقل تأثیر می گذارد.

دیابت قبلی و جدید با افزایش خطر زوال عقل مرتبط است

محققان دریافتند که هم دیابت شناخته شده در ابتدای مطالعه و هم دیابت تازه تشخیص داده شده با افزایش خطر زوال عقل مرتبط هستند. احتمال تشخیص زوال عقل در طول دوره ی پیگیری برای شرکت‌کنندگانی که در طول این دوره تشخیص دیابت دریافت کردند، در مقایسه با افرادی که دیابت نداشتند و سطح قند خون آنها طبیعی بود، 45 درصد بیشتر بود. شرکت کنندگانی که کمتر از پنج سال قبل از شروع مطالعه دیابت آنها تشخیص داده شده بود، 32 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند، و شرکت کنندگان مبتلا به دیابت شناخته شده که بیماری آنها پنج سال یا بیشتر از 5 سال قبل از شروع مطالعه تشخیص داده شده بود، 62 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا بودند. تشخیص زوال عقل در میان شرکت‌کنندگانی که دچار اختلال قند خون ناشتا بودند، در مقایسه با افرادی که دیابت نداشتند و سطح قند خون آنها در طول دوره ی پیگیری طبیعی بود، تنها 1 درصد افزایش داشت.

محققان به این نتیجه رسیدند که دیابت قبلاً تشخیص داده شده و دیابت تازه تشخیص داده شده، خطر کوتاه مدت تشخیص زوال عقل را افزایش می دهد، در حالی که اختلال در قند خون ناشتا به سختی تأثیری بر این خطر دارد. این نتایج نشان می‌دهد که برای کمک به پیشگیری از زوال عقل، بسیار مهم است که افراد مبتلا به اختلال قند خون ناشتا شناسایی شوند و برای کمک به جلوگیری از پیشرفت بیماری آنها به دیابت، مداخلاتی از طریق برنامه‌های سبک زندگی یا تجویز داروها، در صورت لزوم، انجام گردد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/12/27/diabetes-but-not-impaired-fasting-glucose-linked-to-much-greater-dementia-risk/